9 koraka do zdrave probave tokom prazničnih sezona

Nina Fridrih, mag. farm.
Praznici su vreme za porodicu, prijatelje i sebe, ali i za (pre)bogatu trpezu, zanemarivanje fizičke aktivnosti i češće prejedanje. Savremeni, ubrzani tempo života veoma opterećuje naš stomak jer ga često prebrzo punimo prevelikom količinom nekvalitetne i loše sažvakane hrane.

Problemi nastaju kada nam nepravilan način ishrane postane konstanta. Prejedanje, konzumacija alkohola i jela sa dosta masnoća i šećera samo dodatno dolivaju ulje na vatru. Pojavljuje se osećaj kao da nam se hrana zaglavila u stomaku, gasovi, nadutost, grčevi, bolovi u želucu, gorušica, podrigivanje, zatvor i druge gastrointestinalne tegobe.

Kako do zdravog varenja nakon praznika?

1. Briga počinje prevencijom, tj. već pre praznika.

Budite umereni prilikom kupovine i pripreme đakonija. Tradicionalna praznična jela pokušajte da pretvorite u zdrav obrok, a recepte prilagodite tako da sadrže što manje šećera, soli i masti. Odaberite manje masno meso, uklonite vidljive masnoće, jedite umerene količine poslastica, a u ishranu uključite dovoljno voća, povrća i integralnih žitarica da biste izbalansirali obrok hranjivim materijama i energijom.

2. Stručnjaci preporučuju unošenje najmanje četiri obroka na dan.

Na taj način postižemo bolje funkcionisanje metabolizma i veći osećaj sitosti tokom dana i povoljno utičemo na nivo šećera u krvi i snižavanje masnoća u krvi.

3. Krećite se najmanje pola sata dnevno.

Umerena fizička aktivnost povećava puls, ubrzava metabolizam na trostruki do šestostruki nivo u odnosu na stanje mirovanja, a pomaže i u smanjenju stresa i jačanju samopouzdanja. Odaberite fizičku aktivnost koja vam donosi radost i koju ćete najlakše uključiti u svakodnevni život.

4. Priuštite sebi dovoljno kvalitetnog sna da bi vam se telo odmorilo i obnovilo energiju.

Nedostatak sna uzrokuje želju tela za jednostavnim rešenjima za obnovu energije, poput unosa šećera i kofeina. Stručnjaci u zadnje vreme povezuju nedostatak sna i sa pojavom gojaznosti.

5. Ako se pojave tegobe zbog nezdrave ishrane, neka vam sledeći obrok bude lagan, sa dovoljno tečnosti i vlakana.

Izbegavajte kafu, alkoholna i gazirana pića, masnu i slanu hranu te šećer jer mogu dodatno da vam pogoršaju tegobe.

6. Ako ste naduti, pomozite sebi čašom vode uz dodanu kašiku limunovog soka koji podstiče funkcionisanje gastrointestinalnih enzima.

Varenju takođe pomaže supa od pirinča ili ječma. Za smanjenje bolova u želucu naše bake su marljivo koristile stari recept pijenja čaja od gorkog pelina, kičice ili hajdučke trave, koji podstiču izlučivanje želudačnih sokova i ubrzavaju probavu.

7. Kad se pojavi zatvor, od ključne važnosti je da pre svega pijete veće količine tečnosti.

Dosta se krećite i pazite na kvalitet ishrane koja mora biti bogata vlaknima, a naročito se preporučuje konzumacija vrlo zrelih kivija, suvih šljiva, urmi, kao i sokova od suvih šljiva i smokava. Ne preporučuju se banane, pirinač, šargarepa i čokolada.

8. Prilikom proliva neophodan je unos velikih količina vode ili nezaslađenih čajeva (od suvih borovnica; crni čaj).

Trajanje proliva skraćuje se uzimanjem proizvoda sa dokazano efikasnim probioticima koje možete da kupite u apoteci (npr. Lactobacillus rhamnosus GG).

9. U ublažavanju gastrointestinalnih tegoba pomažu nam probiotici.

To su živi organizmi koji povoljno deluju na crevnu mikrobiotu (skup svih mikroorganizama u crevima) ako ih dodajemo u dovoljnoj količini.

Zdrava crevna mikrobiota važna je za razgradnju hrane i delovanje imunog sistema. Njena ravnoteža zavisi od mnogih faktora (ishrane, konzumacije alkohola ili uzimanja lekova, bakterijskih i virusnih infekcija, stresa).

Posledice poremećene ravnoteže odražavaju se u varenju, lošijem zdravlju i slabijoj otpornosti, a dodavanje probiotika pomaže nam da bismo je regulisali. Probiotici se nalaze u fermentisanim prehrambenim proizvodima poput jogurta i kefira a i u obliku dodataka ishrani. Najispitivaniji probiotski soj koji vam može efikasno pomoći u ublažavanju gastrointestinalnih smetnji je Lactobacillus rhamnosus GG. Sadrže ga proizvodi WAYA®, koje možete naći u svakoj apoteci.

Da bismo osigurali zdravo varenje, u svoju svakodnevnicu moramo da uključimo što više pozitivnih faktora zdravlja, a pri tome moramo da budemo svesni da nisu važni samo praznici već svih 365 dana u godini.

Izberite preverjeno kakovost

back to top